czwartek, 9 lipca 2015

ciekawe do posłuchania i poczytania

Magdalena poleca do posłuchania głosu spoza Polski w temacie przemocy, nie tylko ekonomicznej.

https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue?language=pl#t-94181

Warto poszerzać horyzonty.

http://www.mpips.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/1_NOWA%20STRONA/Polityka%20rodzinna/fundusz%20alimentacyjny/Informacja%20o%20realizacji%20ustawy%20o%20pomocy%20osobom%20uprawnionym%20do%20alimentow%20w%202014%20r..pdf

Regulacje zawarte w ustawie, dotyczące prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, dotyczą wszystkich dłużników, wobec których egzekucja alimentów jest bezskuteczna (nie ograniczają się tylko do dłużników, których wierzyciel otrzymuje świadczenie z funduszu alimentacyjnego). Ich celem jest skoordynowanie działań wierzycieli, władz samorządowych, sądów, komorników sądowych i innych instytucji, mających na celu poprawę efektywności w zakresie egzekucji zasądzonych alimentów.

Działania te dotyczą:

1. Wnioskowania przez osobę uprawnioną (tj. osobę uprawnioną do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna) do swej gminy jako gminy wierzyciela o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego. Każdorazowo, w przypadku bezskuteczności egzekucji osoba uprawniona może złożyć do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego.

 2. Ścisłej współpracy gminy wierzyciela z gminą dłużnika. Organ właściwy (wójt/burmistrz/prezydent miasta) wierzyciela zobowiązany jest do wystąpienia do organu właściwego dłużnika z wnioskiem o podjęcie działań wobec dłużnika każdorazowo w sytuacji przyznania osobie uprawnionej świadczeń z funduszu 4 alimentacyjnego albo złożenia wniosku w tej sprawie przez osobę uprawnioną (zobacz pkt. 1). Zaś organ właściwy dłużnika zobowiązany jest do informowania gminy wierzyciela o podjętych wobec dłużnika działaniach i ich efektach.

3. Sprawdzania sytuacji rodzinnej, dochodowej, zawodowej i zdrowotnej dłużnika alimentacyjnego oraz przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej, poprzez przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego (albo uzyskanie takich informacji z rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego na podstawie przepisów o pomocy społecznej) oraz odebranie oświadczenia majątkowego. Gmina dłużnika przeprowadza wywiad alimentacyjny i odbiera oświadczenie majątkowe albo występuje do ośrodka pomocy społecznej o udzielenie informacji dotyczących dłużnika, pochodzących z rodzinnego wywiadu środowiskowego.

 4. Ścisłej współpracy gmin z komornikami. W przypadku bezskutecznej egzekucji alimentów, komornik sądowy prowadzący postępowanie jest obowiązany do informowania gminy dłużnika i gminy wierzyciela o stanie egzekucji i przyczynach jej bezskuteczności. Zaś gmina dłużnika i gmina wierzyciela przekazują komornikowi sądowemu wszelkie informacje istotne dla skuteczności egzekucji, w tym pochodzące z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego (patrz pkt 3).

5. Aktywizacji zawodowej dłużników alimentacyjnych. W przypadku, gdy dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swych zobowiązań z powodu braku zatrudnienia, gmina, na terenie której on zamieszkuje, zobowiązuje dłużnika do zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna albo poszukująca pracy, a także informuje ten urząd o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika.

6. Złożenia przez gminę dłużnika do prokuratury wniosku o ściganie dłużnika za przestępstwo uporczywego uchylania się od alimentacji (art. 209 § 1 Kodeksu karnego) oraz wniosku do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu. Wnioski te kieruje się w przypadku uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych. Decyzję o uznaniu dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych wydaje się wówczas kiedy dłużnik uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego, odmawia złożenia oświadczenia majątkowego, odmawia zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy albo odmawia – bez uzasadnionej przyczyny – przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub przygotowaniu 5 zawodowym dorosłych oraz jednocześnie przez okres ostatnich 6 miesięcy nie wywiązywał się w każdym miesiącu z zobowiązań alimentacyjnych w kwocie co najmniej równej 50% wysokości bieżąco ustalonych alimentów.

 7. Wnioskowania o alimenty od osób zobowiązanych w dalszej kolejności do alimentacji. Jeżeli nie można wyegzekwować należności od dłużnika alimentacyjnego, wówczas istnieje możliwość zasądzenia alimentów na dziecko od osób zobowiązanych w dalszej kolejności do alimentacji, np. od dziadków dziecka.

8. Kontroli sądów nad działalnością komorników. Organ właściwy dłużnika i wierzyciela informują sąd o bezczynności lub wszelkich przejawach opieszałości komornika prowadzącego postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi alimentacyjnemu.

 9. Przekazywania do biura informacji gospodarczej informacji o zobowiązaniu (lub zobowiązaniach) dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego wypłaconych osobie uprawnionej na podstawie ustawy lub należności powstałych z tytułu zaliczek alimentacyjnych wypłaconych osobie uprawnionej na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732, z późn. zm.) - do ich całkowitego zaspokojenia w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy

Polecam lekturę ze względu na łatwość manipulacji danymi liczbowymi i procentowymi:

Natomiast do wzrostu egzekucji w największym stopniu przyczyniło się wystąpienie z powództwem o ustalenie alimentów od innych osób (48% skuteczności działań)

KONKRET Z TABELI
Wystąpienie z powództwem o ustalenie alimentów od innych osób w całej Polsce !
(nie podano czy przez gminy czy przez rodziców-wierzycieli)

25 pozwów,  12 pozytywnych wydanych wyroków =  48%

NAJLEPSZY SKUTEK DAJE ZASĄDZENIE ALIMENTÓW OD EMERYTA BO MA PEWNY DOCHÓD Z ZUSU LUB KRUSU !!!

 i przekazanie komornikowi informacji pochodzących z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego (15,98% skuteczności działań), 

PRAWDA Z TABELI
Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń alimentacyjnych, pochodzących z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego
niemal 79 185 działań co stanowi  19,36% ogółu działań
działania które faktycznie doprowadziły do wzrostu ściągalności 12 650
co stanowi w strukturze 37,21%
ogólnie zaś 15,98%
czyli z niemal 80 000 działań efektywnych było 12 500 !!!
JAKIE TO KOSZTA

a także przekazanie komornikowi informacji z rodzinnego wywiadu środowiskowego (10,52% skuteczności działań).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wasze komentarze są mile widziane :)
Cenię konstruktywną krytykę. Nie lubię spamu.
Będę więc kasować komentarze, które są:
obraźliwe,
niezwiązane z tematem wpisu,
napisane jedynie po to, by zareklamować jakąś stronę.